Bianca: 'Ondanks de hoeveelheid begeleiding, hebben we toch onze handen vol. Als kinderen bij ons komen, kunnen ze nog niets met anderen. Ze vinden het eng, hebben moeite met emoties of gedragsproblemen. Als er een kindje binnenkomt met ingewikkeld gedrag denk ik: leuk, puzzelen! Zo hadden we bijvoorbeeld een meisje dat de eerste vier weken constant heeft gegild. Dan proberen we van alles. En als je haar nu ziet: zij is blij, spreekt zinnen van twee of drie woorden en komt regelmatig even knuffelen. Ze heeft nog wel buien hoor, maar veel minder.'
Melanie: 'Net kwam een jongetje afscheid nemen van de groep. Toen zijn vader zei: geef je de juffen eens een boks, hoor ik ineens 'Melanie!' Zo bijzonder want hij had nog nooit mijn naam gezegd.'
Je moet juist heel flexibel zijn
Bianca: 'Iedereen denkt dat je enorm gestructureerd moet zijn om met kinderen met autisme te kunnen werken. Dat klopt niet. Je moet juist flexibel zijn. Als je iemand bent die denkt: ik zie een probleem dus ik ga eens even rustig nadenken hoe ik dat ga oplossen. Dan ben je echt te laat. Daarbij moet je goed observeren en je kunnen inleven want de meeste kinderen bij ons op de groep kunnen niet praten. Zo wilde vanochtend een jongetje per se zijn laarzen niet aan. Steeds als ik het wilde proberen, ging hij gillen. Ineens dacht ik. O wacht, jij hebt net in de plas gestaan, jouw laars is nat!'